Sarrera honetan haurrei zuzenean
bideratutako produktuak aztertuko ditut, musika
eta telebistan agertutako edukietan ez bezala, hauetan bai daukagula
errespontsabilitatea; gu geuk (familiak, eskolak, helduek) eskaintzen
dizkiogulako. Horregatik da hain garrantzitsua hautaketa egokia egitea, hasieratik
alboratu beharreko produktuak zein haien ezaugarri sexistak identifikatuz.
IPUINAK
Ipuinek, eta batez ere ipuin tradizionalek, gizartearen
araberako balio, arau edota ikasketak transmititzen dizkigute. Haurrarentzat
informazio iturri oso garrantzitsuak dira haren mundua nola funtzionatzen duen
ulertzeko, beraz oso egokiak dira haien errealitatera hurbiltzeko. Zentzua ez
duena zera da, gaur eguneko gizartean, non sexu bereizketarik onartzerik ez dagoen,
balio sexista indartsuak transmititzen
dituzten ipuinak irakurtzen jarraitzea. “Betiko” istorio horien artean Edurne
Zuri, Errauzkine … bezalako ipuin ezagunak aurkitzen dira. Horiek guztiak gauza
bat daukate komunean: emakume eta
gizonen irudi sexista. Emakumeak izaki ahul eta menpekoa bezala agertzen diren
bitartean, gizonak indartsuak eta goi mailakoak dira. Pertsonaien ohiko ezaugarritzea hau da:
- Emakumea: ahula, otzana, eta gizonen menpekoa. Haren bizitza etxean ematen du gehienbat, etxeko lanak eginez eta besteak zainduz. Ameslaria, sentibera, erromantikoa eta inozoa da; bere xede nagusia ezkontzea denez, printzepe salbatzailearen zain geratuko da. Protagonistak beti dira ederrak, gozoak eta onak. Antagonistak, aldiz, beti dira zorgin itsusi, zahar, bakarti eta gaixtoak, baina inoiz ez dira haren ezaugarri positiboak nabarmentzen, esate baterako, emakume autonomoak dira, ikertzaileak, haien bizitzaren jabe dira eta anbizio handiko erabakiak hartzen dituzte. Are gehiago, emakume eder bat gaixtoa bada, amaieran bakarrik edo zaharkiturik agertuko dira, zahartzaroa emakumeari gertatu ahal zaion gauzarik traketsena balitz bezala! Emakume eder baina bihurriek, Txano-gorritxo bezala, adibidez, zigor latza jaso edo arriskuren bat biziko dute, emakumeak otzanak izan eta arauak errespetatu behar dituztelako.
- Gizona: Heroi ausarta, indartsua, azkarra eta independentea da, abentura zoragarriak bizi eta haren helburu guztiak betetzen ditu, botere handia lortuz. Emakume gazte eta ederren printzepe urdina bilakatzen da, arriskuetatik salbatu eta seduzitzen dituelarik. Estereotipo honek ez ditu gizon sentibera, ahul, erromantiko edo lotsatirik onartzen.
Ez al da kaltegarria umeentzat ipuin hauek
irakurtzea gizarte justu eta berdintsuagoa eraiki nahi badugu? Bai, bada; txikitatik neska eta mutilen jolas berezituei soilik erreparatu behar da.
Zorionez badaude bestelako istorioak, genero estereotipoekin apurtu eta sexu bientzako
balio komunetan heztea helburu dutenak. Ipuin
koedukatiboez ari gara. Horietan pertsonaien rol tradizionalak desagertu
eta munduari buruzko ikuspegi zabalagoa eskaintzen da, kulturartekotasuna eta
banakoarekiko errespetua bezalako kontzeptuak agertzen direlarik. Batez ere,
haien artean eta inguruarekin bat armonian bizitzen ikasi dezaten nabarmentzen
da. Horren adibide gisa ipuin hau uzten dizuet, "Cuentos para antes de despertar" bildumako "Koloreak":
Zer gertatuko
litzateke umeei halako baliabideak emango bagenizkioke? Haien begiak zabaldu
behar ditugu, hedabideetan eta haien eguneroko bizitzan ikusten dituzten
elementu sexistak irizpide kritikoz aztertu eta baztertu ahal izateko. Hurrengo estekan hezkidetzarako ipuin gehiago gomendatzen dira:
https://porteonatural.wordpress.com/2015/06/06/22-cuentos-para-coeducar/
https://porteonatural.wordpress.com/2015/06/06/22-cuentos-para-coeducar/
JOSTAILUAK
Umeei zuzenean bideraturiko produktu hauek genero
ikuspuntutik bereziki arriskutsuak izan daitezke. Izan ere, jolasaren bidez
umeak errealitatearekin lehenengo kontaktua izaten du, inguruak helarazitako
balioak, sinesmenak, itxaropenak … barneratuz. Elementu guzti hauek eragin
izugarria daukate pertsonaren garapen pertsonal eta kognitiboan. Horregatik, haurrari jolas mota jakinera mugatzeak
haren gaitasunak ere murriztea ekarriko du.
Sergi Fabruega psikologoak adiera eman bezala,
jostailuetan bereizketa sexista egoten da oraindik ere eta horrek haien
garapenean ere bereizketa ekarriko du. Badirudi arlo horretan ez dugula
gehiegirik aurreratu, izan ere, jostailu denda batera sartzean argi eta garbi
ikusten da estereotipoen barrera
oraindik ez dugula gainditu: alde batean, zonalde arrosa; panpinak,
jostailuzko sukaldeak, printzesa mozorroak … eta bestean zonalde urdina;
autoak, eraikuntza jolasak, pistolak … Horiek guztiak neskak eta mutilak nolakoak
izan behar direnari buruz mezu argia islatzen dute eta umeek 4-5 urtetik
aurrera guztiz barneratu dituzte, haien interesak eta gustuak baldintzatzen
dituztelarik.
Zorionez, badaude Kantabriako Gobernuko
Emakumearen Zuzendaritza Orokorretik ailegaturiko proposamenak bezalako
alternatibak, pertsonaren garapen integralaren
alde egiten dutenak; pertsona sentiberak, adikorrak, autonomoak,
inteligenteak, haien emozioak kudeatzen dakitenak hezteko, horretarako
tradizionalki balio maskulinoak eta femeninoak izan direnak hurbildu behar
direlarik.
Gida didaktiko honetan haurraren garapen mailaren araberako (ez ordea genero
rolen arabera) jostailuak gomendatzen
dituzte, neska zein mutilentzako aproposak direnak. Biek ikasi dezakete bideojokoekin
edota futbol pilotarekin jolasten, zein haurreri arropa jartzen eta elikatzen …
Bestetik, jostailurik gabeko jolasetan ere sexismoa alboratu behar dugu,
mutilei etxetxoetara jolastea ahalbidetuz zein neskak ere korriketan ibiltzera
animatu. Jolas misto eta kooperatiboak
ere hezkidetzarako bidea osatu dezakete.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina