Blogari hasiera
emateko eztabaida handia sortutako bideo batekin hasi nahi dut. Harald Eia
kazetari norvegiarrak burututako dokumental honetan, zalantzan jartzen da
“Genero ideologia” deiturikoa eta bere eragina hain handia izan zen zein
2011ean, Osloko Genero Institutua (NIKK) itxi egin zuten. Hemen uzten dizuet
erreportaje polemiko hura, apur bat luzea izan arren, ikustea guztiz merezi
duena:
“Buru jatea:
berdintasunaren paradoxa” izenburuarekin argitaratutako bideo honetan ikusi
bezala, kazetariak ikerlari norvegiarrek genero ikuspegiaren inguruan dituzten
teoriak kolokan jartzen ditu, premisa honetatik abiaraziz: ¿nola da posible
Norvegia ONU-ren arabera berdintasun handiena daukan herrialde bada, emakume
eta gizonen arteko bereizketa tradizionala oraindik egotea? Bereizketa honen
adierazle gisa, esate baterako,
lanpostuetan rolak finko jarraitzen dutela (emakumeak erizainak eta gizonak
ingeniari) erakusten du.
Are gehiago,
Osloko Zientzia Naturaleko unibertsitateko Camila
Schreinerrek 20 herrialde desberdinetan aurrera eramandako ikerkuntzan,
desberdintasun larriagoak dauden lurraldeetan neskak materia zientifiko
teknikoetan herrialde berdintsuagoetan baino interes handiagoa daukatela
ondorioztatzen da. Beraz, ikerketa honek zenbat eta genero bereizketa gutxiagoa
egon emakumeek eta gizonek orduan eta interes antzekoagoak izango dituztenaren
uztea ezeztatzen du.
Paradoxa honi
erantzuteko asmoz, Herald-ek, batetik Genero Ideologia defendatzen duten
ikerlari norvegiarrak elkarrizketatzen ditu, zeinen arabera emakume eta gizonen arteko desberdintasun
guztiak ingurutik jasotako eragin soziokulturalen ondoriozkoak diren.
Bestetik, AEB-ko zein Ingalaterrako beste ikerlari batzuekin biltzen da, zeinek
emakume eta gizonen garunetan ezberdintasun biologikoak daudela defendatzen
duten.
Generoen teoria
defendatzen dutenen artean, Catherine Egeland-ek- Lan Ikerkuntzako Institutuko
partaidea- eta Martin Aurdal kazetariak neska
eta mutilen aurrean desberdin jokatzen dugula mantentzen dute. Jarrera
inkontziente hauen bidez- erabilitako ahots tonutik hizkuntzara doazenak- umeei
haiengandik dauzkagun itxaropenak transmititzen dizkiegu, haien etorkizuneko
jokabide eta interesak baldintzatuko dutenak. Hori dela eta, hasieratik haurrak berdin tratatuko bagenitu interes
berdinak garatuko luketela uste dute, lanpostuetan ematen den
bereizketarekin amaituz.
Aurrekoen ildo
beretik, Jorgen Lorentzenek- NIKKeko kidea- jatorri biologikoko
desberdintasunak ukatzen ditu; bai inteligentzia
zein emozio aldetik berdinak garela ezarriz. Anniken
Huitfeldek ere, Haurtzaro eta Berdintasun ministra
ohiak, neskak zientzietan okerragoak direla ezeztatzen du.
Bestetik, Kristin Milek- berdintasunaren aldeko bitartekaria- familia eta
inguru sozial hurbiletik at beste arrazoiak aipatzen ditu; jostailuak, batik
bat. Izan ere, jostailuak estereotipo
tradizionalak bermatzen jarraitzen dute: sukaldaritza, edertasuna eta
printzesak neskentzat eta abentura zein akzioa mutilentzat.
Kontrako
aldean, genero desberdintasunak jatorri biologikoa ere dutela defendatzen duten
zenbait zientifikoek burututako ikerketak aurkezten dira. Horien artean,
Richard Lippak- psikologiako irakasle estatu batuarra- 53 herrialdetan
egindako ikerketarekin gizon eta emakumeek zein lanpostu mota nahiago zituzten
ezagutzen ahalegindu zen. 200.000 pertsona mundu osoan erantzundako inkesta
honen arabera, gizonek materia
teknikoetan interes handiagoa zuten, emakumeak pertsonekin lan egitea nahiago
zuten bitartean. Emaitza horiek herrialde guztietan ematen zirela ikusirik,
kultura ezberdinak zituztela gora behera, desberdintasun
horien jatorria biologikoa eta ez kulturala izan behar zela ondorioztatu
zuen.
Genero ezberdintasunak txikitatik
ematen diren edo ez jakiteko, Trond Diseth medikuak beste ikerketa bat eraman
du aurrera, zeinetan 9 hilabeteko haurrei jostailu desberdinak ematen zitzaien
aukeran. Test horren emaitzen arabera, mutilek jostailu “maskulinoak” eta neskak
“femeninoak” nahiago zituzten. Ikerlari honek ez du uste hain edade
goiztiarrean inguruak eragin handiegirik izan ahal duenik eta horregatik faktore
biologikoei atxikitzen die bereizketa hau. Beraz, Diseth-en ustez, gure sexuaren arabera gaitasun eta jarrera
zehatzekin jaiotzen gara, aurrerago inguruak desberdintasun horiek areagotu
edo murriztu dezaketelarik.
Teoria honen beste defendatzaile
batek, Simon Baron Cohen psikiatra ingelesak, testosteronak burmuinaren
garapenean duen eragina aztertu zuen. Mutilek
neskak baino testosterona bikoitza ekoizten dute eta kantitate honek gure
jarrerak ere baldintzatzen dituztela frogatu zuen. Ikerketa honetan hormona
maskulinoaren presentzia handiagoa zuten mutilek hizkuntzaren garapen geldoagoa
zutela eta begietara gutxiago begiratzen zutela frogatu zuen. 8 urte izan arte
jarraipena egin zieten, testosterona gehiago ekoizten zutenek enpatia gutxiagoa
eta objektuen funtzionamenduari buruzko interes gehiago garatu zutela
ondorioztatuz.
Anne Campbell Ingalaterrako
psikologoak Darwinen teoria ebolutiboan oinarritzen da emakume eta gizonen
gorputzak zein garunak desberdin garatu direla defendatzeko. Zientzialari honen
ustez ezinezkoa da fisiko eta hormonalki
hain desberdinak izatea horrek garuna baldintzatu gabe. Beraz, emakumeak
mekanismo psikologikoak garatu dituzte erditze eta elikatze zereginak errazago
eramateko. Hori dela eta, enpatia handiagoa eta taldean mantentzeko tendentzia
izan ohi dute, lan sozialekiko interes “femeninoa” azalduko lukeena.
Amaieran, hasierako galderari
erantzun nahian, kazetariak Camila Schreinerrek egindako ikerketa zientzialari
ingeles horiei erakusten die, zera ondorioztatuz: gero eta askeagoa izan, orduan
eta gure inklinazio naturalak
jarraitzeko aukera gehiago dauzkagula. Hau da, Indiako neska batek
ingeniaritza ikastea erabaki du, ez bereziki gustatzen zaiolako, baizik eta
arrazoi ekonomikoak direla eta diru gehiago emango dion lanpostua behar
duelako. Norvegiako neska batek, aldiz, haren joera genetikoa trabarik gabe
jarraitu ahal izango du eta erizaintza bezalako ikasketa sozialagoa egin.
Hala ere, nik ateratako ondorioak
beste bide batetik doaz. Nire aburuz, gure arteko ezberdintasunen jatorria
edozein dela ere, kulturak eta
testuinguru sozialak desberdintasun horiek murriztu edo areagotu (baita
desberdintasun berriak gehitu ere) ditzaketela argi dago, eta eremu horretan
norbanakoak bai daukala ardura garrantzitsua. Dena dela, alderdi biologikorik
existitzen ez delarik ez dut esan nahi, baina inguruak askoz ageriko eragina
dauka gugan. Beraz, irakasleok berdintasunean hezteko gai izan beharko ginateke;
neska zein mutilei etorkizunari begira aukera zabala eskaini ahal izateko,
haien sexua alde batera utziz. Honek askatasun gehiago emango die erabakiak
hartzerako orduan; haien gustuak eta interesak mugatu eta rol jakinetara
bideratu gabe. Horregatik, borrokatu
dezagun gizarte justuago eta berdintsuago bategatik, non emakumeek gero eta
parte hartze eta ikusgarritasun handiagoa duten.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina