Bretxa
digitalaz hitz egiten dugunean IKT-ak erabiltzen
dutenenen eta ez dutenen arteko desberdintasun sozioekonomikoei erreferentzia
egiten diogu. Modu honetan, desberdintasun horien jatorriaren arabera, 3 bretxa
mota bereizten dira. Lehenengoa, ekonomikoa,
sarbidearekin dago erlazionatua. Bloke honetan bi kategoria desberdin bereizten
dira, batetik teknologia izatea edo ez izatearena (gaur egun herrialde
aberatsetan ia gaindituta dagoena), eta bestetik teknologiaren garapen azkarrak
eragindakoa, zeinen ondorioz kalitate eta potentzia oso desberdineko gailuak
erabiltzen ditugu (ez dira berdinak 50 euro edo 600 balio dituen mugikorra).
Bigarren bretxa, kulturala,
teknologiaz egiten dugun erabilpenaren araberakoa da eta hainbat faktorez
baldintzatuta dago: erabiltzailearen gaitasunak, kultura eta hezkuntza maila …
Hirugarrena, instituzionala, eskolarekin
zuzenean dago harremanduta. Izan ere, eskoletan baliabide fisiko nahiko izan
arren, irakasleen ezjakintasuna edo borondate faltagatik horiek ez dira
erabiltzen.
Baina zer harreman dauka guzti honek genero desberdintasunekin?
Ba, datuek erakutsitakoaren arabera, gizonekin alderatuta, emakumeek IKT-ak
nabarmenki gutxiago erabiltzen dituztela edo etekin gutxiagoa ateratzen
dietela. Egoera honek generoko bretxa
digitala deiturikoa agertzea eragin du. 2012an argitaratuko ikerketa batek
halako datuak agerian uzten zituen:
Datu hauek erabiliz, Emakumearen Institutuak
hainbat ondorio atera ditu. Horien artean bretxaren
arrazoiak aurki ditzakegu:
- IKT-een erabilelpen masiboa lan munduaren bidez etorri zen gehienbat eta emakumeak merkatura astiroago edo geroago sartu zirenez, gizonek abantailarekin hasi zirela esan dezakegu. Gainera, emakumeen langabezi tasa altuagoa da, beraz emakume gehiagok ez daukate lanean bez konektatzeko aukerarik.
- Emakumea gehienbat hezkuntza, osasuna edota zerbitzu sozialak bezalako sektoreetan lan egiten du, eta horiek ez daude beste batzuk bezain informatizatuak.
- Gizonek dira gehienbat ekipo informatikoak hautatzen eta erosten dituztenak.
- Emakumeak ordu gehiago ematen dituzte etxeko lanetan eta zaintza zereginetan, bestelako jarduerak egiteko denbora kentzen diena.
Eta, zein ondorio
dakartza?
- Emakumeek zailtasun gehiago dituzte prestakuntza plataforma online-tara sartzeko.
- Emakumeek enplegua bilatzeko zailtasun handiagoak dituzte, Internet horretarako funtsezko baliabidea baita.
- Egokitzapen teknologiko faltagatik, lana mantentzeko edo mailaz igotzeko zailtasunak.
- Tramite administratiboak Interneten bidez ezin egin izatea.
- Internetek eskainitako informazio guztiari sarbiderik ez izatea.
Horretaz gain, “¿Por qué las chicas no quieren
ser ingenieras?” artikuluan, El Mundo egunkariak generoko bretxa digitalarekin
estuki lotutako gaia tratatzen du OCDE-ak egindako ikerketan oinarrituz. 2015eko
datuen arabera, karrera teknikoetan ikasleen %25a soilik dira emakumeak eta
kopurua behera egin du urtez urte. Egoera honek IKT-en ezagutza eta erabilpen teknikoa gizonen eskuetan ia esklusiboki
jartzen du. Baina, zer dela eta gertatzen da hau? Arazoak txikitatik hasten
dira, familian alegia. Gurasoek
espektatiba ezberdinak izan ohi dituzte haien seme-alabei buruz eta horiek
modu kontziente zein inkontzientean azalerazten dituzte, haurren pertsonalitate
eta gustuen garapenean eragin handia izango duenak. Aurreko sarreretan aztertu
bezala estereotipo horiek bete medioen bidez ere ( publizitatea, jostailuak …)
ailegatzen zaiela uste dut.
Honi matematikekiko
mesfidantza gehitu behar diogu. Ikerkuntzaren arabera, “15 urterekin neska
gehienak zalantzati sentitzen dira irakasgai honetan; erdiak baino gehiago
materian txarrak direla esaten dute. Urduritasun gehiago daukate eta haien
buruari gehiago exijitzen diotenez, txarto ez egitearren amore ematen dute.
Beste batzuen ustez arazoa karrera enfokatzeko ikuspuntuan datza, neskek
karrera sozialengatik erakarriago
sentitzen direlako eta ingeniaritzak oso karrera abstraktuak bezala ikusiak
dira. Lina Nilsson, “Innovación en el Centro Blum para Economías en Desarrollo” proiektuaren
zuzendariaren esanetan “lan horiek eduki sozialagoa izango balute emakume askoz
gehiago matrikulatuko litzateke”. Berak
martxan jarritako doktoratuan, non, besteak beste, ur edangarria modu merkean
lortzeko bideak uztartzen diren, ikasleen %50 neskak izatea lortu du; datu
esanguratsua eta haren teoria babesten duena.
Azkenengo
arrazoia emakume ingeniarien ikusgarritasun falta da. Karrera teknikoetan oso
emakume irakasle gutxi daude, Europar Batasun osoan ingeniarien artean %86a
gizonak dira eta horretaz gain, eskoletan lorpen garrantzitsuak izan dituzten
emakumeak alboratzen jarraitzen dira; denek baitakite nor den Nail Amstrong
baina gutxik ezagutzen dituzte Hedy
Lamarr, Grace Hooper edo Valentina Tereshkova bezalako
pertsonalitateak.
Desberdintasun
hauekin bukatzeko asmoz, adituek koedukazioan heztea proposatzen dute, besteak
beste, karrera teknikoen irteera sozialei buruz gehiago informatuz (eta ahal
bada emakumeen eskutik), neskek haiengan duten konfiantza areagotzeko neurriak
ezarriz eta irakasleei genero ideologiaren inguruan prestakuntza eskainiz.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina